O co chodzi z tym zero waste?

Autor: Maciej Puchalski
Aktualizacja:

Coraz więcej sieci handlowych (np. Biedronka, Lidl, Aldi, Kaufland) wspiera akcję zero waste, która ma na celu przeciwdziałać marnowaniu jedzenia. Każdego roku tony żywności ląduje w śmietniku i większości przypadków wina leży niestety po stronie konsumentów.

Skoro nawet przedsiębiorstwa starają się zminimalizować negatywne dla środowiska skutki swojej działalności, również warto dołożyć swoją cegiełkę i zacząć być bardziej ekologicznych. Działać można w niemalże każdym obszarze, nie tylko w segregowaniu odpadów, niemarnowaniu jedzenia czy ucieczce od zakupoholizmu.

Akcja zero waste coraz popularniejsza, dołączają kolejne sieci handlowe

Sieciom handlowych można wiele zarzucić, ale warto docenić ich starania w trosce o środowisko naturalne. Ogromnym problemem są obecnie tony plastiku, które można spotkać niemalże wszędzie. Na szczęście są już też alternatywne możliwości w postaci torebek papierowych i wykonanych z tkaniny. Sieć handlowa Biedronka ma w swojej ofercie Dobre torby, które służą do rozpowszechnienia idei zero waste, edukują z zakresu prawidłowego przechowywania żywności. Wszystko to ma na celu przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia, które jest niestety wyrzucane w ogromnych ilościach ze względu na zepsucie. Na tym jednak nie koniec, każda sprzedawana Dobra torba to 20 groszy do przekazania dla Banków Żywności. Sieci handlowa Biedronka współpracuje z ponad 140 organizacjami pożytku publicznego, każdego roku przekazuje kilkanaście tysięcy ton żywności dla osób potrzebujących. W akcji zero waste uczestniczy też sieć handlowa Aldi. Zachęca do niemarnowania rzeczy, aktywnego uczestnictwa w działaniach, świadomych wyborów zakupowych, zmniejszenia produkcji śmieci, sięgania po rzeczy wielokrotnego użytku, oszczędzania zasobów naturalnych,

W sklepach sieci handlowej Aldi warzywa i owoce sprzedawane są przede wszystkim luzem, stosuje się też skrzynki wielokrotnego użytku. Zostały też zredukowane opakowania plastikowe poprzez zastosowanie alternatywnych materiałów. Ponadto do ich produkcji używa się plastiku pochodzącego z recyklingu. Ze sprzedaży zniknęło wiele plastikowych produktów jednorazowego użytku typu kubki, talerzyki czy sztućce. Przedsiębiorstwo Aldi mocno wzięło sobie do serca losy planety i zadeklarowało się nawet do obniżenia emisji gazów cieplarnianych o aż 40% w ramach całej organizacji. W sklepach zostało wymienione oświetlenie na energooszczędne, czyli LED. Co więcej, już trwają prace nad wykorzystaniem energii pochodzącej z promieniowania słonecznego, czyli darmowego prądu dzięki montażowi instalacji fotowoltaicznej. Sieci handlowe w coraz większym stopniu przyczyniają się do zmniejszenia marnotrawstwa i maksymalizacji recyklingu. Warto brać z tego przykład, bo skorzystają na tym dosłownie wszyscy. Nie należy traktować tego jako przejściową modę, chodzi przecież o losy planety, zredukowanie zanieczyszczenia środowiska. Razem można więcej, bo siła drzemie w liczbie. Nie wszystkie zmiany mogą zostać wdrożone od razu, ale małymi krokami, konsekwentnie, uda się osiągnąć zamierzone cele. Czas wprowadzić pewne zmiany w swoim życiu, aby uczynić je lepszym dla siebie i innych.

Link sponsorowany